środa, 3 września 2014

PULPETY Z SOSIE MARCHWIOWO - POROWYM

Do tego sosu mam szczególny sentyment gdyż kojarzy Mi się z Bieszczadami :-)
To tam nauczyłam się go przyrządzać dzięki Kochanej Pani Izie, u której miałam przyjemność  pracować i przy okazji wiele się od Niej nauczyć!
I właśnie tam... W Bieszczadach, w Dworze u "Tuńczyków" odkryłam Moją miłość do gotowania.

Do przygotowania potrawy (dla 4 osób) potrzebujesz :
SOS :
-1 duży por
-2 duże marchewki
-3 średniej wielkości cebule
-3 ząbki czosnku
- tymianek
-puszka pomidorów (krojone)
-2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju
-troszkę ketchupu

PULPETY :
-70 dkg mięsa mielonego (np. łopatka)
-przyprawa do mięsa mielonego
-2 jajka
-1 mała bułka
-1 ząbek czosnku

Najpierw przygotuj sobie warzywa, umyj, obierz i pokrój. Cebulę z kostkę, por w piórka, marchewkę na tarku "łezka".
W garnku (który nie przywiera) podsmaż cebulę, posyp tymiankiem (Ja daje go dość dużo) i wduś czosnek. Przykryj pokrywką i duś 5 minut. Jak cebula się zarumieni dodaj por i marchew. Powinno zaskwierczeć.
Wymieszaj wszystko razem, i podjej wodą aż lekko przykryje.
Duś pod przykryciem ok 20 minut, co chwilę mieszając. Po 20 minutach dodaj pomidory z puszki, mieszaj co jakiś czas i duś pod przykryciem aż warzywa zmiękną a sos będzie miał pomarańczowy kolor. Dla intensywniejszego koloru i smaku dodaj troszkę ketchupu.

W międzyczasie przygotuj pulpety. Tak jak to zwykle robi się kotlety mielone.
Do miski przełóż mięso, wbij dwa jajka, wduś czosnek, dodaj bułkę (wcześniej namocz ją w wodzie. Odsącz.) Wsyp przyprawę do mięsa mielonego.( podobnie jak z tymiankiem daje jej dużo, ponad pół opakowania.)
Można też dodać pokrojoną w kostkę cebulkę,lekko podsmażoną. Ja nie dodaje.
Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj i forumuj małe kulki.
Na patelni rozgrzej olej, wtedy układaj pulpety. BEZ PANIEROWANIA!!!
Przysmaż z obu stron, następnie w każdy pulpet wbij dwa razy widelec. Przykryj pokrywką i duś pulpety na małym ogniu.
Zacznie z nich wychodzić piana, wtedy przewróć pulpety na drugą stronę i znów w każdy z nich, wbij widelec. Przykryj i duś. Czynnośc powtarzaj po dwa razy.
Jeżeli piany przestaną wychodzić to znak ze pulpet jest gotowy, i NIE JEST SUROWY W ŚRODKU!!!

Tak przyrządzone pulpety delikatnie przekładaj do sosu. Wszystko wymieszaj, i całość duś jeszcze jakieś 20-25 minut.
Według własnego uznania przypraw solą i pieprzem.
Można podawać z ziemniakami, ryżem lub chlebem.

SMACZNEGO!!! ;-)

Brak komentarzy: